Afvalplan afslanken

Dieet Pro

De beste manier om af te vallen is niet door een streng dieet dat maar voor een korte periode gevolgd kan worden. Afvallen is een marathon, niet een race. Het dieet moet een gewoonte worden zodat ook na de periode van afvallen het gewicht behouden kan worden.

Een tekort creëren
Om af te vallen moet je een calorietekort creëren van 500 calorieën per dag. Dit kun je doen door iedere dag 250 calorieën minder te eten en 250 calorieën meer te verbruiken. Als je dit volhoudt dan val je ongeveer een halve kilo per week af. Een halve kilo tot een kilo per week is de richtlijn. Als je een een halve kilo per week afvalt dan ben je na twee maand al 4 kilo lichter. Je kunt meer afvallen door een nog groter calorietekort te creëren. Zo kun je bijvoorbeeld ook 750 of 1000 calorieën gaan minderen. Hoe je dit invult met de verhouding van lichaamsbeweging en minder eten kun je helemaal zelf bepalen.

Stop met junkfood en snacks
Het grootste probleem voor veel mensen is het eten van snacks en junkfood. Iedereen weet dat deze producten slecht zijn voor het lichaam maar toch is het te lekker om het te laten liggen. Er zitten slechte vetten in of simpele koolhydraten. Beiden moeten vermeden worden tijdens het afvallen.

Lichaamsbeweging
Probeer drie keer per week een vorm van lichaamsbeweging te doen. Dit kan een sport zijn maar ook een lange wandeling met de hond. De lichaamsbeweging verschilt per persoon op welke intensiteit dit moet zijn. Voor een beginner is het aan te raden om te beginnen met lichte inspanning. Als je eraan gewend raakt kun je de intensiteit verhogen maar ook vaker gaan sporten.

Verminder de slechte vetten
Dat betekent dat je de goede vetten nog mag blijven eten. De slechte vetten zijn de verzadigde en de transvetten. Deze vetten hebben beiden een slechte invloed op het cholesterol. Door de slechte vetten te verminderen wordt ook het aantal calorieën dat je binnenkrijgt verminderd.

Langzamer eten
Eet in kleinere porties maar eet ook langzamer. Als je kleinere porties eet maar langzamer dan je gewend bent dan raak je ook gevuld. Het verzadigde gevoel bereik je dan met minder eten. Als je aan het afvallen bent dan komt dat goed uit. De hersenen hebben tijd nodig om signalen door te krijgen van de maag dat het vol zit. Door snel te eten komen die signalen niet snel genoeg aan bij de hersenen waardoor je al snel teveel eet.