Buikvet verbranden

Dieet Pro

Lichaamsvet slaat zich vaak plaatselijk op. Bij mannen is dit vooral rondom de buik terwijl dit bij vrouwen meer het gebied van de heupen en billen is.

Veel mannen hebben dan ook de wens om buikvet te verbranden, dit is tenslotte de plaats waar het overtollige vet zich heeft opgeslagen. Het is echter niet mogelijk om plaatselijk vet te verbranden. Voor afvallen buik zal er over het gehele lichaam afgevallen moeten worden. Het gehele vetpercentage zal omlaag gebracht moeten worden. Het vet rondom de buik volgt dan vanzelf.

Omdat rondom de buik het meeste vet is opgeslagen zal je het omlaag brengen van het vetpercentage rondom de buik dan ook het beste zichtbaar zijn.

Hoe zit het dan met buikspieroefeningen?

Soms wordt nog weleens gedacht dat je buikvet kunt verbranden door buikspieroefeningen te doen. Dat is niet helemaal waar. Je zou dezelfde hoeveelheid buikvet kwijt kunnen raken door het maken van kniebuigingen of het doen van push-ups.

Door krachtoefeningen, zoals buikspieroefeningen, worden de spieren sterker. Met het sterker worden van de spieren zal de spiermassa toenemen. Als je heel fanatiek zou gaan trainen dan kan je spiermassa met een halve kilo per maand toenemen. Hiervoor moet je wel al je spiergroepen trainen. Door de toename van spiermassa zal je rust metabolisme hoger worden zodat je meer vet gaat verbranden. Met het toenemen van een kilo aan spiermassa ga je dagelijks 80 kcal extra verbranden. Dat is aardig de moeite. Omdat je deze calorieën ook extra zal verbranden op de dagen dat je niet actief bent.

Dus ja, buikspieroefeningen zijn goed, maar dan omdat het krachtoefeningen zijn welke ervoor zorgen dat je spiermassa toeneemt. Het is niet zo dat je door de buikspieroefeningen plaatselijk vet kunt verbranden.

Wat wel een voordeel van buikspieroefeningen is dat je buik er door de sterkere spieren strakker uit komt te zien. Tevens kunnen buikspieroefeningen je houding verbeteren. Hierdoor zal je er optisch eerder slanker uit gaan zien.

Hoe verbrand je vet?

Om vet te kunnen verbranden zal je het lichaam moet dwingen de vetreserves aan te spreken. Dit doe je door minder te gaan eten dan wat je dagelijkse calorieën behoefte is. Wat daarin helpt is de juiste keuze van macronutriënten.

De drie macronutriënten welke ons lichaam als brandstof gebruikt zijn koolhydraten, vetten en eiwitten. De lievelingsbrandstof van ons lichaam zijn koolhydraten. Het lichaam zal altijd eerst de energie uit koolhydraten gebruiken alvorens het vetten en eiwitten als brandstof gaat gebruiken.

Door minder koolhydraten te gaan eten zorg je ervoor dat het lichaam onvoldoende energie uit koolhydraten krijgt waardoor het gedwongen wordt om ook vetten en eiwitten te gaan verbranden. Door het verbranden van vetten verlies je lichaamsvet, waaronder buikvet. Dit mechanisme van het lichaam is waarbij de populaire koolhydraatarme diëten gebaseerd zijn. Door minder koolhydraten te eten gaat het lichaam vet verbranden.

De juiste keuze van macronutriënten is dus belangrijk. Eiwitten spelen ook een belangrijke rol in het koolhydraatarm dieet. Omdat er onvoldoende koolhydraten voorhanden zijn zal het lichaam niet alleen vetten gaan verbranden maar ook eiwitten. Het verbranden van vetten is gewenst, hierdoor vallen we af. Het verbranden van eiwitten is echter niet gewenst. Door het verbranden van eiwitten kunnen we namelijk spiermassa verliezen. En zoals hierboven al aangehaald speelt spiermassa een belangrijke rol in ons rust metabolisme.

Als je wilt afvallen dan wil je het liefst alleen vetmassa verliezen en geen spiermassa. Als de spiermassa lager wordt dan zal je minder calorieën gaan verbranden waardoor het alleen maar lastiger wordt om je streefgewicht te behalen.

In een goed uitgebalanceerd koolhydraatarm dieet zijn daarom extra eiwitten opgenomen. Zodat het lichaam eiwitten kan verbranden en nog genoeg eiwitten heeft voor het onderhouden van de spieren. Een ander voordeel van eiwitrijke voeding is dat deze voor een langdurig voldaan gevoel na de maaltijd zorgen. Dit komt omdat eiwitten moeilijker te verteren zijn dan koolhydraten.

De hormoonhuishouding

Voor het verliezen van buikvet is een goede hormoonhuishouding belangrijk. Een grote veroorzaker van te veel buikvet is het stress. Dit komt door het stress response hormoon cortisol. Het gaat hierbij overigens om langdurige stress zoals bij overspannenheid of een burn-out. Een incident welke voor stress zorgt zal niet zorgen voor het opslaan van vet rondom de buikstreek.

Bij stress maakt het lichaam adrenaline aan. Om het effect van adrenaline weer te neutraliseren maakt het lichaam het stress response hormoon cortisol aan. Bij langdurige stress wordt deze hormoonhuishouding helemaal ontregelt en ontstaan er chronisch te hoge cortisol waarden.

Cortisol hecht aan vetcellen. Hierdoor kan het lichaam nauwelijks meer lichaamsvet verbranden, onder invloed van cortisol gaat je lichaam het vet juist vasthouden.

Los daarvan heeft cortisol nog een aantal andere vervellende werkingen welke het doel om buikvet te verliezen aardig kunnen frustreren. Zo zal cortisol de eetlust verhogen waardoor we meer willen eten en het extra zwaar zal zijn om juist minder te gaan eten.

Cortisol zorgt er ook voor dat er een voorkeur ontstaat voor zoete en / of vette voeding. Wat uiteraard ook niet echt helpt als je wilt afvallen.

Verder zorgt cortisol voor een verstoorde signaal overdracht tussen de maag en de hersenen. Hierdoor komt het signaal dat we genoeg gegeten hebben (veel te) laat aan bij de hersenen waardoor we meer eten dan nodig is.

Heb je moeite om buikvet te verbranden en heb je het vermoeden dat dit te maken kan hebben met stress? In dat geval doe je er goed aan om het probleem bij de oorzaak aan te pakken. Je zal iets moeten gaan doen met de stressfactoren in je leven. Door het wegnemen van stressbronnen zal je na verloop van tijd weer een hormoonhuishouding krijgen welke beter in balans is. Hierdoor zal het kwijt raken van het buikje een stuk eenvoudiger gaan. Hierbij is het belangrijk dat je zorgt voor voldoende momenten van ontspanning en rust. Een nachtrust van 8 uur is het beste en 7 uur nachtrust is een minimum.