De voordelen van yoga

Dieet Pro

Yoga kan altijd en overal. Hierbij komt misschien wel het grootste voordeel: Iedereen kan yoga uitoefenen. De oefeningen kunnen worden uitgevoerd op een intensieve manier maar ook op een meer ontspannen manier. Yoga wordt in verband gebracht met lichaam en geest.  We zullen enkele voordelen behandelen.

Spieren
Bij een goede uitoefening van yoga wordt elke spier in het lichaam gebruikt. Veel oefeningen zijn er ook daadwerkelijk op gericht om de spieren sterker en flexibeler te maken. Hierdoor nemen spierklachten af en zal de lichaamshouding verbeteren. Bij het creëren van een optimale houding wordt in veel gevallen een meditatiekussen gebruikt. Dit kussen dient ter ondersteuning tijdens het mediteren.

Gewichtsverlies
Yoga kan een handig hulpmiddel zijn bij het afvallen. Tijdens een yogasessie worden tot wel 600 calorieën verbrand! Door deze verbranding van calorieën en de vermindering van stress spoort yoga ook nog aan tot gezonder eten. Laatste voordeel dat kan zorgen voor gewichtsafname is het bijdragen aan een betere ademhaling. Door middel van de betere opname van zuurstof in uw lichaam zal er een efficiëntere vetverbranding optreden.

Energie
Beoefening van yoga kan bijdragen aan de toename van uw energie. Doordat verschillende organen gestimuleerd worden neemt de bloedtoevoer toe waardoor de energie wordt verhoogd. Ook de betere ademhaling draagt bij aan het energielevel.

Stressverlaging
Voor veel mensen in yoga een goede vorm van ontspanning. Tijdens de oefeningen komen geest en lichaam tot rust waardoor het stresshormoon cortisol afneemt. Hierdoor zal de bloeddruk en het hartritme verlagen waardoor tal van voordelen ontstaan, waaronder: betere spijsvertering, vermindering van angst, depressie, vermoeidheid, astma en slapeloosheid.

Concentratievermogen
Doordat yoga een grote mate van focus vergt neemt het concentratievermogen toe. Bij het mediteren is het belangrijk op een vast punt gericht te zijn en de aandacht vast te houden.