Atkins dieet

Dieet Pro

Bij het Atkins dieet wordt er weinig koolhydraten gegeten. Het dieet bevat veel eiwitten en vetten. Ander diëten die ongeveer hetzelfde zijn in de basis zijn het paleodieet en het South Beach dieet. Het Atkins dieet is echter één van de eerste diëten waarbij er weinig koolhydraten gegeten wordt. Dit heeft meerdere redenen. Eén van de redenen is minder honger.

Het Atkins dieet gaat uit van minder calorieën dan normaal wordt gegeten. Hierdoor ontstaat een calorietekort wat nodig is om af te vallen. Op de lange termijn kan het Atkins dieet niet goed zijn voor het cholesterolgehalte. Hierdoor wordt de kans op hart- en vaatziekten groter. Hiernaast krijg je bij het Atkins dieet veel vitamines, mineralen en vezels binnen maar mogelijk niet voldoende over een lange periode gezien.

Welke producten kan ik niet eten?
Bij het Atkins dieet zijn graanproducten, rijst, pasta en bijvoorbeeld brood verboden. In latere fases in het dieet zijn deze beperkt te gebruiken als eten. Groenten en fruit zijn in het dieet toegestaan. Bij het dieet mag je veel vet eten tot je nemen maar het is verstandig om alleen de goede vetten binnen te krijgen. Dit zit bijvoorbeeld in vlees, kaas en noten.

Gewichtsverlies bij het Atkins dieet
Mensen die het Atkins dieet volgen merken minder honger. Doordat het aantal koolhydraten sterk verminderd wordt en vervangen door vet en eiwit ontstaan er andere verhoudingen. De eiwitten met name zijn moeilijker te verteren waardoor de honger minder snel terugkomt. Als je minder honger hebt is het dieet makkelijker vol te houden en eet je over het algemeen minder.

In de eerste weken verlies je de meeste kilo’s bij het Atkins dieet. In de beginfase van het dieet worden de calorieën verminderd. Hierdoor gaat het lichaam op zoek naar energie. Dit probeert het lichaam uit de glycogeenvoorraden te halen in het lichaam. Dit gaat samen met het verlies van veel vocht. De kilo’s die je in de beginfase van een dieet verliest zijn met name vocht.