Ketogeen dieet

Dieet Pro

Het ketogeen dieet is een dieet met veel vetten, gemiddeld in eiwitten en laag in koolhydraten. Bij het dieet wordt vet verbruikt voor energie. Het aantal koolhydraten worden tot een maximum van 50 gram beperkt. In een normale verdeling van het ketogeen dieet wordt er uitgegaan van 5-30-65. Dit staat voor 5% koolhydraten, 30% eiwitten en 65% vetten.

Hoe bereik je ketose?
Er zijn verschillende ketogene diëten die allen gebaseerd zijn op het verminderen van de koolhydraten. Dat is de basis voor elk ketogeen dieet. In het ketogeen dieet mag er maximaal 30 tot 50 gram koolhydraten per dag worden gegeten. Hoeveel je mag hebben hangt af van je gewicht en persoonlijke situatie. Hoe minder koolhydraten je eet, hoe sneller je in ketose raakt. Terwijl de koolhydraten verminderd worden wordt het aantal vetten verhoogd. De vetten zijn dan de voornaamste brandstof voor het lichaam. De eiwit inname moet 1 tot 2 gram per kilo lichaamsgewicht zijn. De eiwitten zorgen ervoor dat je geen spiermassa verliest.

Voordelen van het ketogeen dieet

  • Ketonen onderdrukken het hongergevoel. Dit is ideaal tijdens het afvallen zodat je niet continu met een hongergevoel te maken hebt.
  • Snel verlies van vet. Bij het ketogeen dieet is opgeslagen één van de voornaamste brandstoffen voor het lichaam. Dit leidt tot het snel afnemen van het lichaamsvet.
  • Het verlies van spiermassa is minimaal. Doordat je voldoende eiwitten binnenkrijgt kun je je spiermassa behouden. Het lichaam spreekt daarnaast haast geen eiwitten aan voor energie als je in ketose verkeert.
  • Je kunt cheaten zonder veel af te wijken van het dieet. Veel voedingsmiddelen die als ongezond worden gezien kun je nog wel eten tijdens het ketogeen dieet. Een voorbeeld hiervan is shoarmavlees of een hamburger, beiden zonder brood.

Meer informatie over het ketogeen dieet: http://www.ketogeen.nl