South Beach dieet

Dieet Pro

Het South Beach dieet is ontwikkeld door de cardioloog Agatston. Hij zegt zelf dat het geen dieet is maar een andere manier van eten. Door middel van het dieet kun je gewicht verliezen en ook blijvend kwijtraken. Er wordt bij het dieet gewicht kwijtgeraakt door middel van verschillende fasen. In het dieet is er weinig ruimte voor verzadigde vetten en slechte koolhydraten zoals suikers. Het dieet bestaat uit drie fasen:

De principes van het dieet zijn: weinig verzadigd vet en goede koolhydraten. Dat wil zeggen dat je vooral koolhydraatrijke voedingsmiddelen kiest met een lage glycemische index, zoals groente, volkoren graanproducten en fruit. Het dieet bestaat uit 3 fasen.

Fase 1: Ontwenningsfase
De eerste fase van het South Beach dieet duurt 14 dagen. Het doel van deze fase is om te ontwennen van het slechte eetpatroon. Er wordt in de eerste fase voornamelijk eiwitten gegeten en helemaal geen geraffineerde koolhydraten. In de eerste fase mag er mager vlees en vis gegeten worden, groeten en fruit. Hiernaast zijn er meer aanpassingen. In deze fase wordt snel veel gewicht verloren. Dit is voornamelijk vochtverlies.

Fase 2: Afvalfase
De tweede fase kun je net zolang blijven volgen tot het streefgewicht bereikt is. In deze fase verlies je circa een halve kilo tot een hele kilo per week. Dit is over het algemeen het gezondste aantal kilo’s om per week af te vallen. Goede koolhydraten worden in deze fase weer geleidelijk toegevoegd.

Fase 3: Behoudfase
De derde fase is erop gericht om het streefgewicht te behouden. Je mag dan weer eten wat je wilt maar dan wel min of meer het gezonde eten. Het is een vervolg op de tweede fase van het dieet. Bepaalde voedingsmiddelen zoals mager vlees en groente hebben de voorkeur.

Het South Beach dieet zorgt ervoor dat mensen weinig honger hebben terwijl ze aan het afvallen zijn. Dit komt door het hoge eiwitgehalte in het voedingspatroon. De eiwitten duren langer om te verteren wat leidt tot een langer verzadigd gevoel. Het dieet heeft weinig verzadigde vetten maar voornamelijk de goede onverzadigde vetten.