Koolhydraten

Dieet Pro

Koolhydraten bestaan uit suikers en zetmeel. Er zijn enkelvoudige koolhydraten (monosachariden) en meervoudige koolhydraten (di- of polysachariden). Tijdens de spijsvertering worden koolhydraten omgezet naar glucose waarna het in de bloedbaan terecht komt. Een klein gedeelte van deze glucose kan opgeslagen worden in de spieren en lever. Opgeslagen glucose in de spieren of lever heet glycogeen.

De glycogeenvoorraad bij een gemiddeld persoon is circa 400-500 gram. Personen die goed getraind zijn hebben een glycogeenvoorraad van circa 1000 gram. De voorraad glycogeen is ervoor bedoeld om het lichaam te kunnen voorzien van energie bij een zware inspanning. Dit kan het ongeveer 45 minuten tot anderhalf uur volhouden.

1 gram koolhydraten levert 4 kcal energie

Koolhydraten worden gezien als de belangrijkste bron van energie. De hersenen en rode bloedcellen kunnen niet goed functioneren zonder koolhydraten. Het voordeel van koolhydraten is dat deze heel snel voor energie zorgen. Sommige koolhydraten zoals dextrose komen direct in de bloedbaan terecht. In een normaal Nederlands dieet bestaat circa 40 tot 60 procent van het eetpatroon uit koolhydraten. Mensen die willen afvallen zijn doorgaans gebaat bij een lager percentage koolhydraten in het eetpatroon.

Enkelvoudige koolhydraten:

  • Glucose
  • Fructose
  • Galactose

Meervoudige koolhydraten:

Disachariden:

  • Sacharose (fructose en galactose)
  • Lactose (glucose en galactose)
  • Maltose (glucose en glucose)

Polysachariden:

  • Zetmeel
  • Voedingsvezels