Vetten

Dieet Pro

Vetten zijn verantwoordelijk voor veel belangrijke functies in het lichaam. Hiernaast is het een belangrijke bron van energie. Vetten bevatten bepaalde vitamines, zoals vitamine A, D, E en K. Deze vitamines zijn oplosbaar in vet. Vetten zorgen ook voor het isoleren en het bescherming van vitale organen. Zoals je kunt zien hebben vetten vele functies voor het lichaam. Het zijn ook de bouwstoffen voor cellen en hormonen. Een gemiddeld persoon heeft circa 20 tot 30 procent van de dagelijkse voeding aan vet nodig. Dit ligt tussen de 50 en 60 gram vet per dag bij een gemiddeld persoon.

1 gram vet levert 9 kcal energie

Verzadigd vet en onverzadigd vet
Vet is te verdelen in twee soorten: verzadigd vet en onverzadigd vet. Verzadigd vet is het slechte vet en wordt in verband gebracht met hart- en vaatziekten. Verzadigd vet verhoogt het LDL cholesterolgehalte van het bloed. Verzadigd vet is meestal afkomstig van dieren en is hard bij kamertemperatuur. Onverzadigde vetten is het goede vet en wordt in verband gebracht met het verlagen van het LDL cholesterolgehalte. De goede vetten zijn voornamelijk afkomstig van visvetzuren. Deze zijn te vinden in vette vissoorten zoals zalm, haring en tonijn. Onverzadigd vet is afkomstig van planten met uitzondering van vis en is vloeibaar bij kamertemperatuur.

Verzadigd vet

  • Vlees
  • Zuivelproducten
  • Margarine
  • Snacks, gebak, koekjes en chocolade
  • Kokosvet

Onverzadigd vet

  • Vis
  • Plantaardige oliën
  • Vloeibare bak en braadproducten
  • Noten, pitten en zaden
  • Avocado’s