Manieren van dieten die gewoon goed werken

Dieet Pro

Op dit moment zijn er wel ontelbaar vele diëten en afslankmiddelen ter beschikking. Tussen de verschillende afslankplannen vind je soms wat overeenkomsten, omdat enkele methodes gewoon goed werken. Deze methodes worden daarom meegenomen in meerdere dieetplannen. Hiervan zullen wij 5 onder de loep nemen.

  1. Eet meer eiwitten

Dit is een van de bekendste manieren om af te vallen. Daarom zijn er ook zoveel eiwit-diëten op de markt. Eiwitten zijn belangrijk voor de ontwikkeling van spiermassa. Met meer spiermassa verbruikt je lichaam ook meer energie en vetten. Zulke voedingsplannen zijn daarom ideaal voor sporters en ook heel effectief. Een eiwitrijk dieet is meestal ook een koolhydraat-arm dieet.

  1. Calorieën tellen

Je calorieën bijhouden heeft vele voordelen. Het maakt je bewuster van je stofwisseling en wat je lichaam uit je voeding haalt. Vaak zijn we niet bewust van hoeveel calorieën er in een bepaalde voedingsitem zit. De exacte caloriebehoefte verschilt sterk per persoon. Het is afhankelijk van hoe actief je bent in het dagelijks leven, je leeftijd en je genen. Probeer na te gaan hoeveel calorieën je gemiddeld eet en welk effect dit heeft op je gewicht en gezondheid. Gebruik dit als leidraad om je afslankplan samen te stellen.

  1. Eet gezond onbewerkt voedsel

Bewerkt voedsel zit veelal vol chemische stoffen, suikers, zouten en ongezonde vetten. Dit voedsel is rijk aan calorieën en heeft een lage voedingswaarde. Je haalt er weinig nutriënten uit en juist teveel van de ongezonde stoffen die je het beste kan vermijden. Deze stoffen worden snel als vetten en gifstoffen in je lichaam opgeslagen. Ze kunnen zo je stofwisseling, afweersysteem en hormoonhuishouding negatief beïnvloeden. Een dieet rijk aan groenten, mager vlees, fruit en gezonde vetten is veel beter voor je gezondheid en je gewicht.

  1. Eet minder koolhydraten

De kern van zo een dieet is om het aantal koolhydraten dat je consumeert te verminderen. In de plaats eet je meer eiwitten en soms ook meer vetten. Koolhydraten zijn je lichaam’s voornaamste bron van energie. Wat niet wordt verbruikt wordt als vetweefsel opgeslagen. Met minder koolhydraten in je systeem zal je lichaam vetten gebruiken als energiebron.

  1. Meer voedingsvezels eten

Voedingsvezels zijn goed voor je spijsvertering. Ze helpen bij de afvoer van afvalstoffen uit je lichaam en houden je langer verzadigt. Onder vezelrijke producten kan je items plaatsen zoals volkoren of bruin brood, zilvervliesrijst, volkoren pasta en andere volkoren producten. Drink ook meer water als je meer vezels eet en bouw dit langzaam op.