Vetarme gerechten

Dieet Pro

Een vetarm dieet wordt gedomineerd door de afwezigheid van verzadigde vetten in de gerechten. De meeste gerechten zijn gebaseerd op een hoge inname van dergelijke vetten. Bij het ketogeen dieet is dit niet zo erg maar bij een normaal eetpatroon wel. Ze maken ons niet alleen dik, maar zorgen ook voor een te hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, een te hoog cholesterol en kunnen leiden tot diverse andere welvaartsziekten, waaronder diabetes. Het is dus goed om te weten dat er alternatieven zijn. Diverse recepten die we maken met verzadigde vetten kunnen we, met een paar aanpassingen, vetarm maken.

Vetarm koken

Zoals de term “vetarm” al doet voorspellen, is het een zaak om het verzadigde vet achterwege te laten en op zoek te gaan naar alternatieven. Zo kun je kokosolie of kokosvet gebruiken als vervanger voor vette margarine. Ook kun je diverse oliesoorten, waaronder lijnzaadolie en olijfolie, gebruiken om gezonder te koken.

Wanneer je fan bent van de frituur, is het heel eenvoudig om geen frituurvet meer te gebruiken en de oven te gebruiken om je producten te bereiden. Ook een airfryer is tegenwoordig helemaal in. De vetten worden dan volledig achterwege gelaten en je producten worden een stuk gezonder klaargemaakt. Neemt overigens niet weg dat een frikandel of kroket nog altijd niet heel gezond is, maar wel een stuk beter dan wanneer je vetten gebruikt die niet gezond zijn.

Meelsoorten

Wil je het nog gezonder aanpakken? Ga dan ook voor gezondere meelsoorten. In tarwemeel zit vaak heel veel gluten en koolhydraten. Die zorgen ervoor dat je dikker wordt. Deze meelsoorten zijn nu niet bepaald vet, maar ze dragen wel bij aan diverse ongemakken die ook bij vet eten komt kijken. Vervang daarom liever meelsoorten voor amandelmeel en hazelnotenmeel. Ook meel op basis van walnoten is een prima vervanger. In plaats van brood kun je dan bijvoorbeeld bananenbrood van amandelmeel maken. Je kunt daar meerdere dagen van eten en het gebruiken zoals je ook brood zou gebruiken.

Mindset

Het is binnen het vetarme koken vaak een kwestie van de juiste mindset. Door anders naar het koken te kijken en mogelijkheden te zien, zal je merken dat het veel eenvoudiger is om gezonder te gaan eten. En zodoende zal je ook sneller af kunnen vallen.