Voldoende rust nemen goed voor afvallen

Dieet Pro

Als je op de lange termijn wilt afvallen dan is het belangrijk dat je voldoende rust en slaap krijgt. Dit is onmisbaar in een periode van afvallen. Je lichaam heeft ook iedere week een pauze nodig om bij te komen van de stress dat het heeft van de cardio oefeningen. Als je krachttraining doet dan is de rust nog belangrijker. Als je zware gewichten gebruikt dan ontstaan er kleine scheurtjes in je spieren. In de twee dagen na de training zijn de spieren aan het herstellen van de training. Tijdens deze periode van rust voor de spieren gaan ze groeien en worden ze sterker. Je spieren groeien dus niet tijdens de training, afgezien van de pomp.

Herstellen van het lichaam
Als je iedere dag dezelfde spieren zou belasten dan heeft het lichaam niet voldoende tijd om de spieren zo snel te laten herstellen. De spier wordt dan langzaam steeds meer afgebroken. In plaats van dat de spier sterker wordt verliest deze kracht. Als je wilt afvallen is het juist belangrijk dat je spiermassa behoud. De spiermassa zorgt ervoor dat je lichaam calorieën verbrand. Hoe meer spiermassa je op je lichaam hebt, hoe sneller het metabolisme werkt. Hierdoor verbrand je iedere dag meer calorieën.

Ghreline
Geloof het of niet, acht uur per slaap maakt een wereld van verschil als je wilt afvallen. Slaap heeft een direct verband met de hormonen die je eetlust regelen. Ghreline is het hormoon dat je eetlust regelt. Als je niet voldoende slaapt wordt het ghreline niveau hoger. Hierdoor heb je meer honger en sneller een hongergevoel.

Leptine
Een ander hormoon dat te maken heeft met honger is leptine. Dit hormoon wordt aangemaakt in vetcellen en stuur het signaal naar de hersenen dat je vol zit. Als je niet voldoende slaap wordt het leptine niveau minder. Hierdoor heb je minder snel een verzadigd gevoel. Zelfs na een grote maaltijd kun je nog niet verzadigd zijn. Dit is natuurlijk negatief voor het afvallen omdat je meer zin in hebt.