Diëten met weinig vetten

ketorevolutie

Als de meeste mensen gaan afvallen dan beginnen ze ten eerste met het verminderen van de producten met veel vetten. Dit is ook niet zo moeilijk vol te houden. Doordat het moderne dieet grotendeels uit koolhydraten bestaat kunnen veel producten nog gewoon gegeten worden. Veel mensen denken dat weinig vet eten de oplossing is. Door de overheid is iedereen ook verteld dat vetten slecht zijn. Maar dat geldt niet voor alle vetten. Het zijn juist de slechte vetten die verminderd moeten worden. Er zijn ook goede vetten die juist een positief effect hebben op de gezondheid. Het is daarom niet slim om alle vetten uit je eetpatroon te verwijderen.

Slechte vetten
De slechte vetten die je zoveel mogelijk moet vermijden zijn de verzadigde en transvetten. Een teveel aan deze vetten kunnen zorgen voor hart- en vaatziekten. De verzadigde vetten verhogen het cholesterol. Dit heeft als gevolg dat de bloedvaten vernauwd raken. Hierdoor wordt de bloedsomloop moeilijker waardoor het hart harder moet werken om het bloed rond te pompen. De transvetten gaan nog een stapje verder. Deze worden gezien als de slechtste vetten. De transvetten verlagen het goede cholesterol en verhogen het slechte cholesterol.

Goede vetten
De goede vetten zijn de enkel- en meervoudig onverzadigde vetten. Deze vetten hebben veel functies in het lichaam. De vetten helpen bij de opbouw van cellen, het opslaan van energie maar ook bij de productie van hormonen. De onverzadigde vetten bevatten omega 3 vetzuren. Deze hebben een positief effect op het verminderen van hart- en vaatziekten, diabetes en een hoge bloeddruk.

Voordelen
Een dieet met weinig vetten is makkelijk vol te houden. Door de vetten te verminderen wordt het aantal calorieën ook snel verminderd. Een gram vet levert immers maar liefst 9 calorieën. Door de vetten te verminderen verminder je ook automatisch het aantal calorieën. Een voordeel van een dieet met weinig vetten is dat je koolhydraten mag blijven eten. Aangezien het eetpatroon van veel mensen voor het grootste deel uit koolhydraten bestaat hoeft er niet veel aan het eetpatroon aangepast te worden. Het meeste eten kan men blijven eten.

Nadelen
Als je geen rekening houdt met de soorten vetten dat je verminderd kan ere en tekort ontstaan. Er zijn essentiële vetten die het lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. In een dieet met weinig vetten moet je erop letten dat je daarom niet alle vetten verminderd. Een ander nadeel dat voorkomt bij een dieet met weinig vetten is dat je sneller gaat cheaten en je niet aan het dieet volgt. Dit komt doordat er geen strenge restricties zijn.