Diëten onder de loep

Om af te kunnen vallen wordt gebruik gemaakt van een dieet. Het voorgeschreven dieet heeft ten doel gewichtsverlies te realiseren door het aanpassen van een eetpatroon. Er zijn veel diëten, waarbij er nadelen te zijn benoemen aan de manier van afvallen. Partijen die zich bezig houden met een volwaardig en gezond patroon van eten is o.a. het voedingscentrum. Zij kunnen je bij staan om de juiste balans in het lichaam te vinden, dat je gezond en voldoende eet.

Dieet is een begrip dat voor de meeste staat voor gewicht verliezen, eigenlijk zijn het leefregels om zo je eetpatroon te kunnen aanpassen. Naast de bekende afval diëten zijn er ook zoutarme diëten en glutenvrije diëten (coeliakie). Het voedingscentrum geeft het advies om gezonder en daarbij minder te eten met daarbij meer beweging en voldoende variatie met eten. Als je een energiebeperkt dieet gaat volgen, dan is een richtlijn van 2.000 kcal voor mannen en 1.500 kcal voor vrouwen.

Er zijn verschillende verhoudingen die worden geroepen voor de inname van energie inname.
Koolhydraten: 40% – 70%
Vetten: 30% – 35%
Eiwitten: 10% – 25%

De verschillen in dieet zijn te vinden in de voedingsstoffen en voedingsmiddelen, daarbij is elke theorie weer anders. Wat in ieder geval wel zo is dat alle diëten tot een gewichtsverlies kunnen leiden. Het energieverbruik dient dan uiteraard wel hoger te zijn dan de ingenomen energiewaarde. Aan de vele energie beperkende diëten kunnen verschillende nadelige effecten uit voort komen, zoals tekorten van bepaalde (belangrijke) voedingsstoffen. Diëten waarbij de energie inname extreem laag zijn, zal lijden tot een hoge gewichtsafname. Hierdoor zal er naast vet ook een gedeelte van de spiermassa verdwijnen, maar dit is ongewenst.

Voor veel mensen is een dieet niet lang vol te houden, dit komt omdat het te eenzijdig, onpraktisch of gewoonweg te streng is. Doordat de manier van eten niet wordt aangepast is het in veel gevallen niet een blijvende afname van het gewicht, daar er geen gezonde leefstijl is aangeleerd. Er zijn verschillende diëten, welke gevolgd kunnen worden, wij kunnen niet de juiste keuze voor u maken maar zorg dat u bij elk dieet de juiste (minimale) voedingsstoffen tot u krijgt. Een greep uit de diëten welke we kennen:

  • Atkins
  • Detox dieet
  • Frank dieet
  • Montignac
  • Paleo
  • Sonja Bakker

Een dieet dat minder dan 1.200 kcal op een dag bevat, zal aangevuld moeten worden met de benodigde voedingsstoffen. Mocht na overleg met een diëtist blijken dat je een dieet mag volgen met minder dan 1.200 kcal, dan is het innemen van multivitaminesupplementen erg belangrijk. Hou hierbij de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan voor mineralen en vitamines. Let wel, dat in elk energiebeperkt dieet voldoende fruit en groente worden genuttigd, er zitten onmisbare stoffen in als mineralen en vitamines