Is het paleo dieet gezond?

ketorevolutie

Het paleo dieet is de gezondste manier waarop je kunt eten, het is namelijk het enige dieet wat rekening houdt met waar we als mens genetisch geschikt voor zijn. Het paleo dieet houdt je slank, sterk en energiek.

Onze moderne voedsel, welke bestaat uit geraffineerde koolhydraten, transvetten en suiker verhogen het risico op welvaartsziekten zoals hart- en vaatziekten, diabetes, obesitas, kanker, Parkinson, Alzheimer, onvruchtbaarheid en depressies. Het paleo dieet is gebaseerd wat de mens als at in de periode vóór de intrede van de veehouderij en de landbouw. De veehouderij en de landbouw deden 10.000 jaar geleden hun intrede en veranderden de manier waarop de mens aan zijn voedsel kwam compleet.

De theorie achter het paleo dieet is dat we genetisch geschikt zijn voor het voedsel wat we in de 100-duizenden jaren voor de intrede van de landbouw en veehouderij altijd aten. Voor de intrede van de veehouderij en landbouw leefde de mens als jager-verzamelaar. Men joeg op wilde dieren en verzamelde de groenten, vruchten, noten, zaden en wortelen van het seizoen.

Gezonde elementen van paleo dieet
Eiwitten

Eiwitten zijn nodig voor sterke spieren, gezonde botten en een goed werkend immuunsysteem. Door voldoende eiwitten in de voeding op te nemen vol je je tussen de maaltijden door voldaan.

Fruit en groenten
Fruit en groenten zijn rijk aan vitamines, mineralen en antioxidanten en hebben bewezen het risico op het ontwikkelen van verschillende ziektes te verminder.

Gezonde vetzuren
Wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat enkelvoudige onverzadigde en omega 3 vetzuren het risico op diabetes, hart- en vaatziekten, obesitas en kanker verminderen.

Gezondheidsvoordelen van het paleo dieet

Het paleo dieet levert voor de meeste mensen alles wat ze nodig hebben op het gebied van hun gezondheid. Bewijs daarvan is het verlies van gewicht, een verbeterde bloedsuikerspiegel en het verminderen van pijnen welke het gevolg zijn auto-immuniteit. Niet iedereen voelt zich er comfortabel bij om de richtlijnen van het paleo dieet – of dit nu voedingsrichtlijnen of bewegingsrichtlijnen zijn – men wil weten waarom men bepaalde zaken moet (of juist niet) doen. Het paleo dieet heeft zich in de afgelopen jaren echter bewezen en er is ook veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.

Met het paleo dieet worden voedingsmiddelen zoals zuivel, peulvruchten en granen geschrapt, maar we verhogen dankzij de groenten en vruchten wel onze inname van vitamines, mineralen en antioxidanten. Waarbij de grote kracht achter het paleo dieet de natuurlijke balans van koolhydraten, eiwitten en vetzuren is.

Mensen welke het paleo dieet volgen claimen dat ze beter zijn gaan slapen en zich vrolijker voelen. Daarnaast heeft men minder last van allergieën en men verliest overgewicht. De weerstand tegen ziekteverwekkers verbeterd en men geeft aan zich energieker en vitaler te voelen dankzij het paleo dieet.

Het paleo dieet en diabetes type 2
Er is een onderzoek uitgevoerd bij een groep diabetes type 2 patiënten. Er werd een groep gevolgd welke het paleo dieet volgde en een groep welke het mediterrane dieet volgde. De groep welke het paleo dieet volgende hadden behoorlijk minder symptomen van insulineresistentie dan voor aanvang van het paleo dieet. De groep welke het mediterrane dieet volgde had lichte verbeteringen tot geen enkele verbetering.

Heeft het paleo dieet ook nadelen?
Een nadeel van het paleo dieet is dat het geen eenvoudig dieet is om te volgen. Er zijn een hoop regels waar je je aan moet houden. En op deze regels kunnen ook nog eens uitzonderingen van toepassing zijn wat het niet gemakkelijker maakt. Bij het paleo dieet worden zuivel, granen en peulvruchten helemaal uit het voedingspatroon geschrapt. Dat is op zich niet zo’n ramp zolang je thuis eet en zelf bepaald wat er op tafel komt. Als je op reis bent of uit wilt eten dan wordt het echter al snel een uitdaging. Zeker het gemis van granen en zuivel is lastig als je op reis en een ontbijt wilt kunnen eten.

Een ander gemis bij het paleo dieet is suiker. Suiker is verwerkt in veel voedingsmiddelen en stiekem hebben we allemaal regelmatig behoefte aan wat zoets. Als je een dieet wilt gaan volgen om gewicht te verliezen dan zal je overigens bij de meeste diëten er tegenaan lopen dat suikers taboe zijn.

Het paleo dieet en vegetarisch zijn
Eerlijk gezegd is het paleo dieet niet geschikt voor vegetariërs. Vlees en vis zijn een belangrijk onderdeel van het dieet. Dit zijn in het paleo dieet de voornaamste bronnen van eiwitten aangezien zuivel niet toegestaan is. Veel vleesvervangers voor vegetariërs zijn op basis van granen of soja, granen en soja zijn echter niet toegestaan als je het paleo dieet volgt.