Verlangen naar eten tijdens afvallen

ketorevolutie

Het moeilijkste deel van het afvallen is de honger en de verlangens naar eten. Iedereen die op dieet is geweest of geprobeerd heeft om af te vallen kent het gevoel. Je wilt eten omdat je honger hebt maar je mag het niet omdat je aan het afvallen bent. Iedereen om je heen geniet van lekkere koekjes bij de koffie maar jij mag niet eens suiker erin. Het komt veel mensen bekend voor. Het is het moeilijkste deel van afvallen.

Toegeven aan de drang of doorzetten?
Als je graag een stuk chocolade wilt pakken maar je geeft niet toe aan het verlangen dan wordt het alleen maar moeilijker. De verlangens worden steeds groter. Veel mensen houden het een tijdje vol maar geven het dan al snel op. Er wordt dan niet één stuk chocolade gegeten maar direct veel meer. Dat is het nadeel van het nee zeggen tegen je verlangens. Als je dan een keer toegeeft dan is het direct mis.

Verwen jezelf geregeld
Het beste is nog altijd om jezelf eens in een bepaalde tijd te verwennen. Dit kun je bijvoorbeeld doen na het bereiken van een doel. Gun jezelf dan het stuk chocolade waar je zo naar verlangd. Let er wel op dat je niet direct meerdere stukken opeet. Hou jezelf in bedwang en neem er maar één. Zolang het binnen de perken blijft is het niet zo erg om je een keer niet aan het dieet te houden. Maak er ook geen gewoonte van.

Vaker eten
Veel mensen eten maar drie maaltijden per dag. Als je aan het afvallen bent is het beter dat je vaker eet. Dat klinkt niet helemaal logisch maar het is wel beter. De maaltijden worden dan kleiner maar je hebt meer maaltijden op een dag. Het voordeel hiervan is dat je niet zolang zonder eten hoeft te doorstaan. Dit is makkelijk tijdens het afvallen zodat je niet voor lange perioden honger hebt. Door meer maaltijden te eten is het makkelijker om een dieet vol te houden. Een dagverdeling van maaltijden is dan als volgt; ontbijt, snack, lunch, snack, avondeten, snack. Dit komt neer op 6 maaltijden per dag. De tijd tussen de maaltijden is ongeveer 2 tot 3 uur.

De voordelen van vaker eten per dag zijn de volgende:

  • Versnellen metabolisme
  • Meer energie
  • Minder honger
  • Minder verlangen naar eten
  • Minder kans op aanzetten van vet
  • Stabielere bloedsuikerspiegel
  • Stabielere insulinepijl
  • Betere verdeling van voeding voor het lichaam