Wat wordt er gegeten tijdens een ketogeen dieet?

ketorevolutie

De volgende richtlijnen gelden voor een ketogeen dieet voor afvallen. Dit zijn andere richtlijnen dan bij het klassieke ketogeen dieet dat voornamelijk wordt gebruikt voor het behandelen van epilepsie.

Koolhydraten
Het aantal koolhydraten dat wordt gegeten tijdens een ketogeen dieet is minder dan 50 gram. In de beginfase van het ketogeen dieet wordt er nog minder koolhydraten gegeten. Dit is ervoor bedoeld om zo snel mogelijk in ketose te raken. Het aantal koolhydraten heeft ook in grote mate te maken met de lichamelijke activiteit, het metabolisme en de leeftijd van een persoon. Iemand met een gezond en snel metabolisme kan meer koolhydraten eten dan iemand die niet beweegt.

Eiwitten
Er wordt tijdens het ketogeen dieet niet veel eiwitten gegeten maar ook niet weinig. Het percentage eiwitten ligt doorgaan rond de 20 tot 30 procent van de dagelijkse calorie inname. In het begin kan er meer eiwitten gegeten worden om in ketose te blijven dan later. Dit komt doordat het lichaam steeds beter wordt in het afbreken van eiwitten tot glucose. Het aantal eiwitten moet dan verlaagd worden om in ketose te blijven. Hoeveel eiwitten dit is verschilt per persoon.

Vetten
De meeste calorieën van het ketogeen dieet komen uit vetten. Hoeveel vetten dit precies zijn hangt af van de caloriebehoefte, de eiwit inname en het aantal koolhydraten dat gegeten wordt. Doorgaans bestaat 60 tot 90 procent van de dagelijkse calorieën uit vetten. Tijdens het ketogeen dieet worden er veel enkelvoudig onverzadigde en verzadigde vetten gegeten. Deze zitten in olijfolie, kaas en boter. Het wordt aanbevolen om niet te veel oliën te nuttigen met omega 6 vetten.